Projektowanie stron – podstawy

Jeżeli zabieramy się za stworzenie strony internetowej, musimy najpierw określić cel naszego działania i grupę odbiorców, do których jest skierowana. Ukierunkowanie celu strony www jest punktem kluczowym przy jej tworzeniu.


Zacznę może standardowo od podstawowych błędów przy projektowaniu witryny:
1)  strona główna, jako najważniejsza część witryny – często nie zawiera podstawowych informacji o jej treści,
2)  stworzenie strony, która ni jak nie ma się do zaplanowanej grupy odbiorców, np. witryna zawiera tematy związane z  ‘producentami żywności”  a chcieliśmy stworzyć sklep ze zdrową żywnością. Niby tematyka podobna, ale osoba odwiedzająca stronę, nic tu nie znajdzie o naszych produktach,
3)  tworzysz strony dla ludzi, a używasz zbyt fachowego słownictwa – nie wszyscy znają  się na danym temacie tak, jak Ty,
4)  stworzyłeś stronę dobrze ukierunkowaną, np. szczegółowa oferta produktów, ale zapomniałeś na niej umieścić podstawowych informacji, jak sposób realizacji zamówienia.

Tworząc strony internetowe postaraj się postawić na miejscu przeciętnego użytkownika internetu!

Co jest ważne:
1)  nawigacja na stronie – użytkownik szybki i jasno widzi, gdzie są linki do konkretnych podstron, do tego nazwa linku musi sugerować treść podstrony, do której przechodzi,
2)  zachęcenie użytkownika już stroną główną, do dalszego przeglądania podstron.

Musisz sprawić, by odwiedzający chciał pozostać na Twojej stronie internetowej!

Liczy się pierwsze kilka sekund:

1)  Buduj zaufanie u Twojego gościa rzetelną i prawdziwą treścią strony,
2)  Twórz tak witrynę, by zainteresować nią szersze grono osób, a nie tylko małą grupkę docelową,
3)  Spraw by twoja strona była niepowtarzalna a zarazem nie przesadzaj z tym zbytnio . Intuicyjna nawigacja jest kluczem, ale są jeszcze inne ważne szczegóły, tj.: brak muzyki (mało kto lubi wchodzić na stronę z głośną muzyką, zazwyczaj jeżeli pojawia się na stronie jakakolwiek, strona od razu jest zamykana), uważaj z grafiką (zbyt kontrastowa męczy szybko oczy i utrudnia zapoznanie się z treścią strony), nawet ikony muszą w pewien sposób odzwierciedlać treść strony, niech motyw graficzny współgra z tematyką witryny,
4)  Nie przesadzaj z tekstem na stronie głównej!
5)  Pamiętaj, rozwiązania jakie znajdziesz na podobnych stronach, nie zawsze należą do najlepszych.

Chcesz by odwiedzające Cię osoby wracały na Twoją stronę, ulepszaj ją i dodawaj nowe, ciekawe treści.

1)  Niezadowolony lub znudzony użytkownik będzie omijał Twoją witrynę z daleka. Zapamięta ją, ale po to by nigdy na nią nie wejść. Zmień to, dodając do niej np. możliwość aktualizacji/dodatki do jego przeglądarki sugerując mu, że tego potrzebuje, by lepiej serfować po internecie – zrób to jednak delikatnie i nie pisz, że musi to zrobić. Lepiej jest go zachęcać niż zmuszać do czegokolwiek.
2)  Internauci uwielbiają pobieranie plików z internetu, czego dokładnie – zależy od tematyki witryny.
3)  Pokarz im statystyki odwiedzin Twojej strony, ale nie na samej górze, gdzieś u dołu by nie wyglądało to, że chwalisz się popularnością. To część budowania zaufania u użytkownika.
4)  Spraw, by Twój gość miał choć trochę pozornej kontroli, nad stroną. Tworzenie takiej strony internetowej jest trudne i pracochłonne, ale efekt końcowy sprawi wiele radości Tobie i co najważniejsze – osobie zwiedzającej ją.

Pomyśl, co użytkownik chciałby zobaczyć na Twojej stronie.

1)  Daj mu coś co chce inaczej znajdzie to gdzieś indziej. Możesz sobie ułatwić sprawę projektowania takiej strony, umieszczają formularz pt. “Twoje sugestie/uwagi”.
2)  W sposób w miarę umiarkowany, prowadź własne badania. Np. umieść sondy i ankiety na swojej stronie.
3)  Postaraj się by grafika na stronie była przyjemna dla oka. Oszczędzaj na animacji i dużych kontrastach.
4) Przy tworzeniu strony, nie zapomnij o mapie witryny. Najlepiej jak umieścisz ją na górze strony, ale niezbyt ostentacyjnie. Pamiętaj także, że strona główna ma być przewodnikiem po całym serwisie, stosuj jednolita nawigację na wszystkich podstronach, pomyśl co od Ciebie oczekuje klient, zanim on to zrobi.
5)  Najwyżej 3 kliknięcia powinny dzielić użytkownika od najgłębszej z podstron. Np. w opisie produktu przechodzi do -> zawartość koszyka i dalej -> zapłać i wyślij. Tyle wystarczy i to czasami aż za dużo :)

Na początek tyle, nie pisałem tu o tworzeniu szablonów czy standardach W3C. takich stron są setki i wszystkie zazwyczaj to kopie poprzednich. Starałem się tu zawrzeć własne spostrzeżenia i zasady jakimi kieruje się przy Tworzeniu stron internetowych.

Stron:

Skomentuj


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Please leave these two fields as-is:

Protected by Invisible Defender. Showed 403 to 6,643 bad guys.