Jak zrobić dobrze zoptymalizowaną stronę?

Odpowiedź na to pytanie można znaleźć w wielu tego typu blogach, jednak mało kto piszę o fakcie, że wytyczne oraz kryteria oceny stron wciąż się zmieniają. Pierwsze co musimy zrobić, to czytając takie informacje, zwrócić uwagę na datę publikacji. Jeżeli nie jest ona dłuższa niż 4-6 miesięcy, możemy zacząć śmiało czytać. W przeciwnym razie, informacje zawarte w niej mogą się okazać nieaktualne. Kolejnym krokiem jest weryfikacja rzetelności tekstu i sprawdzenie, czy przypadkiem nie jest to tekst skopiowany z innej – podobnej tematycznie – strony, do tego w sposób bezmyślny. Czasami zdarza się, że osoba kopiująca tekst stara się coś w nim zmienić by wyglądał na własny, robiąc przy tym wiele istotnych błędów.

Ale dlaczego powyższy wstęp to jest taki istotny? Kierując się nieaktualnymi wytycznymi lub co gorsza błędnymi, szkodzimy własnej stronie. Dlatego polecam przeczytanie kilku różnych artykułów na ten temat, zanim zaczniemy cokolwiek robić. Tyle wstępu…jednak wg mnie, bardzo istotnego.

Postaram się zaraz przedstawić kilka “uniwersalnych” zasad optymalizacji stron internetowych tzw. SEO. Od razu, podkreślę, że nie są to pewniki, które będą obowiązywały zawsze. Niestety musimy być świadomi, że kiedyś mogą się one zmienić. Dlatego, warto być na bieżąco z tego typu tematem.

 

Jak zbudować dobrze zoptymalizowaną stronę:

 

1. Adres strony – dobra domeny jest na wagę złota. Pamiętajmy by była oryginalna, łatwa do zapamiętania i dobrze by było, żeby kojarzyła się z treścią strony.

2. Szata graficzna – po prostu musi być dopasowana do tematyki strony, efektywna, ale bez przesady. Najlepiej “porozglądać” się w internecie, poprzeglądać podobne strony, poszukać INSPIRACJI a nie kopii.

3. Zastanowić się nad rozmieszczeniem loga, odnośników (menu), tekstu, obrazków. I tu należy dobrać odpowiedni typ oraz stopień kompresji plików graficznych.

4. Słowa i frazy kluczowe – projektowanie strony zaczynamy od nich słowa kluczoweustalenia.To na nich opierać się będzie cała nasza witryna. Wiadomo, że na najbardziej trafne dla nas słowa, nie mamy z początku szans. Wybierzmy te dwu, trzy wyrazowe i pod nie układajmy tekst witryny. Jednak nie zapominajmy o głównym celu, słowach pojedynczych. Muszą się one również pojawiać w tekście. Po jakimś czasie, nasza strona zacznie ukazywać się w wynikach wyszukiwania również dla nich.Wybrane słowa muszą się pojawiać w kilku miejscach, by nasza strona została zakwalifikowana na pożądane dla nas słowa/frazy. Jednak nie róbmy tego przesadnie. I co najważniejsze, używajmy odmian tych słów, a nawet i synonimów. Obecnie wyszukiwarki nie ustalają pozycji w wynikach na podstawie jedno słowo = jedna witryna, lecz tworzą grupę słów tematycznych lub powiązanych ze sobą i drugą grupę, odpowiadających im stron. A więc, wpisując np. “części samochodowe”  i “zderzak do samochodu”, możemy trafić na stronę, która będzie związana tematycznie z naszym wyszukiwaniem,ale nie znajdziemy na niej szukanych słów.

5. Dobrze będzie, gdy wybrane słowa/frazy pojawią się w tytule strony, meta opisie, meta słowach kluczowych (Google nie zwraca już uwagi na meta-keywords, ale inne wyszukiwarki to jeszcze robią) oraz treści strony.

6. Meta tagi -> oprócz obowiązkowego <title>Tytuł strony/podstrony</title>,< meta name=”description” content=”Opis widoczny w wyszukiwarkach”> i w zależności od uznania < meta name=”keywords” content=”słowa kluczowe”>, należy także pozwolić silnikom indeksującym przeglądać naszą stronę wpisując w nagłówek strony<meta name=”robots” content=”all,index,follow” />.

7. Zadbać o unikalność adresu strony/podstrony, czyli użyć <link rel=”canonical” href=”http://adres-strony-podstrony” />. Zapobiega to duplikacji strony. A dlaczego? Ponieważ adresy “http://przyklad.pl“, “http://www.przyklad.pl”, “http://przyklad.pl/” i “http://przyklad.pl/index.html” to dla wyszukiwarki cztery różne adresy a wpisując je ujrzymy tą samą stronę. Tak więc, wyszukiwarka rozłoży tzw. “moclub bardziej obrazowo – pozycję strony na cztery adresy. Co gorsza, może nam za to odjąć parę punktów z pozycji. Warto więc używać adresów kanonicznych.

8. Skrypty JavaScript – ich duża ilość skutecznie zamuli naszą stronę. Jak tego uniknąć? Po pierwsze, staramy się je zoptymalizować (dodatek Firebug do Firefox’a nam w tym pomoże). Jeżeli nie chcemy instalować żadnych dodatków, musimy skompresować kod ręcznie. Oznacza to wywalenie praktycznie wszystkich pustych przestrzeni w kodzie, tak by znajdował się w jednej lub dwóch linijkach. Poza tym,powinniśmy połączyć pliki *.js ze sobą – oczywiście w miarę możliwości. Do tego sprawdźmy, czy istnieje możliwość pobierania plików JavaScript z zewnętrznych serwerów, np. jQuery można pobierać w ten sposób przy każdym ładowaniu się strony -> <script src=”http://code.jquery.com/jquery-1.5.min.js” type=”text/javascript”></script>.

9. Może teraz dla odmiany, trochę o ustawieniach serwera. Pierwszym, często napotkanym błędem jest brak włączonej kompresji wysyłanych danych. Możemy ja włączyć np. poprzez plik .htaccess lub PHP w kodzie strony. Następnie, należy zadbać o czas wygaśnięcia ważności plików (expiration date) , głównie chodzi o dla plików graficznych.  Kolejną rzeczą jest możliwość korzystania z krótkich adresów URL, czyli zamiast “http://adres.pl/index.php?go=xyz&do=acb&make=123″ można było wpisać krótki i czytelny adres “http://adres.pl/strona.html”. Robimy to włączając Rewrite Engine on w pliku .htaccess i ustalamy regułę przepisywania adresu.

10. Teraz przejdźmy do samej strony, a raczej jej kodu. Zwrócę uwagę tylko na kilka najważniejszych rzeczy. Nagłówki strony od H1 do H6. Powinny zawierać istotne informacje zgodne z tematyką i treścią strony. O ile nie powinniśmy przesadzać z ich ilością to należy pamiętać, że nagłówek H1 powinien być jeden. Linki wewnętrzne, pamiętajmy, by były dobrze opisane i zawierać zarówno dobry anchor (widoczna treść linka), czyli sugerujący,co znajdziemy po jego kliknięciu, jak i opis linka (title). Podobnie powinno być z plikami graficznymi. Istotną okazuje się być nazwa samego pliku graficznego, jego tytuł (title) oraz treść alternatywna (alt).  Oczywiście wszystko powinno być powiązane tematycznie z tematyką strony.

11. Pogrubienia, pochylenia, wzmocnienia, podkreślenia - warto z nich korzystać dla lepszego podkreślenia istotności niektórych treści. Jednak silniki indeksujące również zwracają uwagę na te miejsca. A więc, musimy pamiętać, że jeżeli chcemy zwrócić uwagę odwiedzających naszą stronę osób na jakiś fragment teksu stosując powyższe formatowanie tekstu, tym samym zwrócimy uwagę przeglądarki. Tekst wyszczególniony w ten sposób, musi być ściśle związany z tematyką strony.

12. Menu, nawigacja, czy jeszcze inna forma manewrowania po stronie, powinna być dobrze uwidoczniona, przejrzysta i czytelna. Starajmy się nie stosować lub ograniczyć użycie JavaScript a tym bardziej AJAX’a go generowania menu. Podobnie ma się z animacjami flash, które są już kompletnie nie widoczne dla wyszukiwarek. Jeżeli już musimy lub chcemy użyć menu z flasha, umieśćmy w kodzie wszelkie odnośniki w nim zawarte w znacznikach <noscript></noscript>. Dzięki temu, wyszukiwarka będzie w stanie połapać się w nawigacji po naszej stronie.

13. Może teraz o pliku “robots.txt“. Podstawą jest umieszczenie go w katalogu nadrzędnym na serwerze. Koniecznie musi zawierać kilka podstawowych sformułowań:

User-agent: *
Allow: /
sitemap: http://adres-domeny/sitemap.xml

Dzięki temu, robot sieciowy Google przemierzy całą naszą witrynę bez przeszkód oraz znajdzie mapę witryny zawierającą wszelkie dostępne linki na naszej stronie.

14. Robot indeksujący Google korzysta z HTML 4.01, jednak niema się czym przejmować. Radzie sobie także z XHTML a nawet z przyszłym HTML5, dla którego nie ma jeszcze określonego standardu.

15. Linkowanie wewnętrzne – główną zasadą jest -> jak najkrócej do celu. Krótko mówiąc, pamiętajmy by, do najgłębszych zakamarków strony, można było się  dostać za pomocą najwyżej 3 kliknięć. Po pierwsze, użytkownicy nie lubią szukać informacji po kolejnych stronach, po drugie – za dobrą konstrukcję linkowania wewnętrznego dostajemy dużo punktów do pozycji w rankingu wyszukiwań.

16. Oddzielenie formy od treści – czyli do opisu struktury strony i formatowania tekstu, korzystamy tylko z arkuszy stylu umieszczonych w osobnych plikach *.css.

17. A teraz najważniejsze – unikalny tekst na stronie.

I tyle na razie… Postaram się w przyszłości rozwinąć ten temat o nowe zagadnienia z optymalnej budowy stron.

 

Stron:

Skomentuj


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Please leave these two fields as-is:

Protected by Invisible Defender. Showed 403 to 6,643 bad guys.